Ga naar de inhoud

Beeld © ANP

Steeds meer aangepaste examens voor leerlingen met beperkingen

Vandaag is een spannende dag voor middelbare scholieren die hun laatste jaar afronden. Het is de eerste dag van het centraal schriftelijk eindexamen en steeds meer leerlingen krijgen extra ondersteuning om hun examens succesvol af te leggen.

Uit cijfers van de onderwijsinspectie, opgevraagd door RTL Nieuws, blijkt dat het aantal leerlingen dat een aangepast examen mag maken de afgelopen jaren fors is toegenomen.

Extra ondersteuning voor diverse beperkingen

Steeds meer leerlingen met dyslexie, autisme, ADHD of een lichamelijke beperking krijgen de kans om een aangepast examen te maken. Deze aanpassingen kunnen variëren van het gebruik van een computer om te schrijven, extra tijd, tot het afleggen van het examen in een aparte ruimte. Dit biedt leerlingen de mogelijkheid om op een eerlijke manier hun capaciteiten te tonen en de beste kans op succes te hebben.

Forse stijging in aangepaste examens

Dit jaar doen 191.210 leerlingen examen in het vmbo, havo en vwo. De verantwoordelijkheid voor het toekennen van een aangepast examen ligt bij de scholen, die dit moeten melden bij de inspectie. Het aantal aangepaste examens is de laatste jaren aanzienlijk gestegen. In 2021 waren er iets meer dan 21.000 aangepaste examens, terwijl dit aantal dit jaar is opgelopen tot ruim 31.000, een stijging van 47 procent. Dit betekent dat een steeds groter percentage van de examenkandidaten aangepaste examens aflegt.

Meer dan de helft van de aangepaste examens betreft leerlingen met dyslexie. Ook leerlingen die het Nederlands niet goed beheersen, komen in aanmerking voor aanpassingen. Echter, is er in deze categorie geen stijging te zien.

Waarom deze toename?

De onderwijsinspectie heeft geen exacte verklaring voor de sterke toename, maar wijst op enkele mogelijke factoren. Een woordvoerder laat weten dat de inspectie de afgelopen jaren meer aandacht aan dit onderwerp heeft besteed, actief met scholen heeft gecommuniceerd over de mogelijkheden van aangepaste examens en duidelijker heeft gemaakt dat scholen deze examens moeten melden.

Slagingspercentages blijven achter

Hoewel het aantal aangepaste examens is gestegen, geldt dit niet voor de slagingspercentages.

Vorig jaar slaagde 89,4 procent van de leerlingen voor het eindexamen.

In de coronajaren 2020, 2021 en 2022 waren de slagingscriteria soepeler, waardoor meer leerlingen slaagden, met een piek van 98 procent in 2020.

In de jaren voor corona lagen de slagingspercentages boven de 90 procent: 92 procent in 2019 en 91,9 procent in 2018.

Baas over eigen toekomst

Wij geloven we dat iedereen een eerlijke kans verdient om te slagen. Deze ontwikkelingen onderstrepen het belang van maatwerk in het onderwijs. Ben je een mbo-student die zich voorbereidt op de arbeidsmarkt, een werkzoekende die zich wil omscholen, of een werkgever die op zoek is naar gemotiveerde medewerkers? Wij staan klaar om je te ondersteunen.

Contactgegevens
Gemeente Dordrecht
Spuiboulevard 300
3311 GR Dordrecht

Hoe kunnen wij je helpen?

Velden met een * zijn verplicht
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Volg jij BAAS al op Instagram, Facebook, YouTube en LinkedIn? Wij laten jou de banen, opleidingen en andere mogelijkheden zien in de Drechtsteden.

Deel dit artikel