Ga naar de inhoud
Gen Z inspireren voor een technische studie

Young Professionals inspireren Gen Z voor techniek tijdens Brainsday

Young Professionals inspireerden Gen Z voor techniek tijdens de Brainsday! Op woensdag 22 maart organiseerden de Drecht Cities Young Professionals samen met Smart Delta Drechtsteden een Brainsday met de vraag: hoe kunnen we generatie Z inspireren voor techniek? Texperience bleek de winnende oplossing!

Technische studie

In samenwerking met Smart Delta Drechtsteden organiseerden de Drecht Cities Young Professionals een Brainsday, waarbij de focus lag op het vinden van manieren om havo en vwo-scholieren in de bovenbouw enthousiast te maken voor een technische studie. De Young Professionals werken onder andere bij Boskalis, Oceanco, Royal IHC, MAAT Transport, Damen, Iv-Groep, Deal Drecht Cities en Smart Delta Drechtsteden.

De oplossing? Een online platform genaamd Texperience, dat technische bedrijven en middelbare scholieren met een technisch profiel samenbrengt.

Het belang van inspireren van Gen Z voor techniek

Met de steeds snellere technologische ontwikkelingen wordt de vraag naar technisch opgeleide professionals steeds groter. Toch blijft interesse in technische opleidingen achter. Het is daarom belangrijk om jongeren al op vroege leeftijd te inspireren voor techniek en de vele mogelijkheden die deze sector biedt.

Young Professionals in het brein van Gen Z

Om Gen Z te inspireren voor techniek, kropen Young Professionals in het brein van deze generatie.

Tijdens een inspiratiesessie van YoungWorks werd er ingegaan op de ontwikkeling van het brein en wat deze generatie motiveert. Hierdoor kregen de Young Professionals inzicht in wat de doelgroep aanspreekt.

In de middag was het tijd voor de belangrijkste vraag: ‘Hoe kunnen we scholieren uit de Drechtsteden enthousiasmeren voor een technische studie?’

Aan het einde van de dag was het tijd om de oplossingen aan de jury te pitchen. De jury bestond uit Sander Verhoef (Valk Welding), Klaas Toemen (Walburg College) en Arjan Maat (MAAT Transport). De jury beoordeelde de oplossingen op creativiteit, haalbaarheid en aansluiting bij de doelgroep.

Texperience

De winnende oplossing van de Young Professional challenge is Texperience. Dit online platform brengt technische bedrijven en middelbare scholieren met een technisch profiel samen en laat scholieren binnen een jaar tijd vier verschillende bedrijven bezoeken in de regio Drechtsteden.

Bedrijven kunnen zich aanmelden voor het platform en zelf kiezen welke activiteiten ze willen aanbieden aan de scholieren, zoals gastcolleges, workshops of rondleidingen.

Op deze manier krijgen de scholieren een kijkje in de keuken van deze gave techbedrijven in de Drechtsteden en worden ze hopelijk geïnspireerd om te kiezen voor een technische studie.

Smart Delta Drechtsteden bekijkt de mogelijkheden om een platform als Texperience daadwerkelijk te lanceren. In de regio werken zij samen aan de banen van nu en de toekomst.

Contact met BAAS

Gen Z inspireren voor een technische studie

Heb je vragen? Kom in contact met Baas over je eigen toekomst. Volg je @baasoverjeeigentoekomst al op Instagram, Facebook, YouTube en LinkedIn?

Deel dit artikel