Met de steeds snellere technologische ontwikkelingen wordt de vraag naar technisch opgeleide professionals steeds groter. Toch blijft interesse in technische opleidingen achter. Het is daarom belangrijk om jongeren al op vroege leeftijd te inspireren voor techniek en de vele mogelijkheden die deze sector biedt.
Young Professionals in het brein van Gen Z
Om Gen Z te inspireren voor techniek, kropen Young Professionals in het brein van deze generatie.
Tijdens een inspiratiesessie van YoungWorks werd er ingegaan op de ontwikkeling van het brein en wat deze generatie motiveert. Hierdoor kregen de Young Professionals inzicht in wat de doelgroep aanspreekt.
In de middag was het tijd voor de belangrijkste vraag: ‘Hoe kunnen we scholieren uit de Drechtsteden enthousiasmeren voor een technische studie?’
Aan het einde van de dag was het tijd om de oplossingen aan de jury te pitchen. De jury bestond uit Sander Verhoef (Valk Welding), Klaas Toemen (Walburg College) en Arjan Maat (MAAT Transport). De jury beoordeelde de oplossingen op creativiteit, haalbaarheid en aansluiting bij de doelgroep.
Texperience
De winnende oplossing van de Young Professional challenge is Texperience. Dit online platform brengt technische bedrijven en middelbare scholieren met een technisch profiel samen en laat scholieren binnen een jaar tijd vier verschillende bedrijven bezoeken in de regio Drechtsteden.
Bedrijven kunnen zich aanmelden voor het platform en zelf kiezen welke activiteiten ze willen aanbieden aan de scholieren, zoals gastcolleges, workshops of rondleidingen.
Op deze manier krijgen de scholieren een kijkje in de keuken van deze gave techbedrijven in de Drechtsteden en worden ze hopelijk geïnspireerd om te kiezen voor een technische studie.
Smart Delta Drechtsteden bekijkt de mogelijkheden om een platform als Texperience daadwerkelijk te lanceren. In de regio werken zij samen aan de banen van nu en de toekomst.